Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 18 gru 2012, o 12:11 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 7012
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Dorzucę (uzupełniając nieco) parę informacji, które jakiś czas temu wstawiałem na Forum Mieszkańców Dąbrowy Górniczej:



Wiaduktem rozebranym ostatnio na Pogorii przebiegała łącznica Babia Ława (to był posterunek odgałęźny zaraz przy wspomnianym przejeździe, jeszcze jakieś 10 lat temu stał tam budyneczek dla obsługi posterunku) - Piekło czyli teoretycznie można było jechać bezpośrednio z Huty Katowice do Piekła ;) Ruchu pasażerskiego nigdy tam nie było, ale zapewne złom tamtędy jeździł. Drugi wiadukt był kilkaset metrów dalej w stronę Piekła, rozebrano go jakieś 10 lat temu (kiedyś pod nim przechodził tor kolei piaskowej z pola znajdującego się w miejscu dzisiejszego zbiornika Pogoria I).
Łącznicę wybudowano w latach 60. XX w wykorzystując istniejące nasypy dawnej szerokotorowej linii łączącej Strzemieszyce z Piekłem, taką informację uzyskałem kilka lat temu na pl.misc.kolej (jest też i o odcinku Piekło-Grodziec):

Cytuj:
Lewy tor na dwutorowej Kolei Piekło - Grodziec był szerokości 1524 mm (!) i
miał długośc 11,5 wiorsty (12,25 km). Linia była zbudowana w 75% jeszcze
przed wybuchem I wojny światowej. Do budowy toru miały być wykorzystane
szyny z Kolei Nadwiślańskich, ale z powodu wybuchu wojny nie dostarczono
ich. W październiku 1914 r. linia została poważnie uszkodzona przez wojska
niemieckie, prawie wszystkie mosty, szyny, zwrotnice wysadzono w powietrze.
Na wiosne 1915 r kosztem obu towarzystw odbudowano torowisko , oraz
przyczółki mostowe. Z przyczyn politycznych nie odbudowano toru o szerokości
rosyjskiej. Linia Grodziec - Jowisz o długości 1,61 wiorsty (1,72 km)
zbudowana została w latach 1915 - 1916 i uruchomiona podczas I wojny
swiatowej w 1917 r. Nie zbudowano drugiego toru typu rosyjsjkiego
przewidzianego ukazem carskim z dn 7.08.1912 r. ze względu na zmiany
polityczne. Linia Strzemieszyce - Piekło łączyła Strzemieszyce Radomskie z
linią Piekło - Grodziec na dawnej stacji Piekło. Miała długość 7,25 wiorsty
(7,72 km). Przez pierwsze 4,2 wiorsty torowisko zbudowano równolegle jako
drugi tor na szlaku Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza. Prace budowlane na tym
szlaku rozpoczeto na podstawie ukazu carskiego z dn 14.07.1908 r. przez
pierwszego jej koncesjonariusza Schona i nie zostały ukończone w terminie.



No i jeszcze była łącznica Gołonóg - Piekło. Pozostał po niej nasyp (widać go zarówno od torów idąc czy jadąc w stronę Pogorii, jak i z nasypu wspominanej wyżej łącznicy) oraz zrujnowany budynek posterunku odgałęźnego Pogoria (w miejscu połączenia z torem Babia Ława - Piekło).

I znów z p.m.k:
Cytuj:
Łącznica Gołonóg - Piekło została wybudowana w 1942. Zaczynała się, jak już ktoś
wspomniał, około 100 - 200 m za przejazdem w Gołonogu, w kierunku Ząbkowic. Po
lewej stronie torów stała nastawnia.
W roku 1964 wybudowano łącznicę Babia Ława - Piekło. Babia Ława to późniejszy
posterunek DGHK1. Obie linie łączyły się na posterunku Pogoria - to o tych
ruinach piszesz. Wszystkie szlaki były jednotorowe.
Odcinek Gołonóg - Pogoria zlikwidowano około 1975, i pozostał tylko szlak Babia
Ława - Piekło.
Na mapach faktycznie ciężko znaleźć ten kawałek. Wszystkie dostępne mapy wydane
już po wojnie traktowały linie kolejowe jako tajemnicę, a przed wojną tej linii
nie było. Szlak został zbyt szybko zlikwidowany, aby znaleźć się na mapach
współczesnych. Są zaś ślady po nasypie na odcinku Babia Ława - Piekło i to na
mapach przedwojennych. Wcześniej był tam szeroki tor od Strzemieszyc Płn. Dokąd
i jak długo był - tego już nie wiem. Albo jeszcze nie wiem.

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 14 sie 2013, o 23:49 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 mar 2010, o 12:59
Posty: 484
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza->Legionowo
Pochwały: 1
Imię: Marek
Ostatnio na stronie Sylwka trafiłem na to zdjęcie:

Obrazek

Czy w tle nie jest przypadkiem widoczny wiadukt w Jamkach? Bo wydaje mi się że podwyższenie z lewej strony to nasyp kolejowy.

_________________
www.straznicyczasu.pl


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 15 sie 2013, o 07:48 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 7012
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Według mnie jest to wiadukt (niedawno rozebrany) na Pogorii.

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 9 gru 2015, o 16:16 
Offline

Dołączył(a): 20 maja 2015, o 17:29
Posty: 211
Z dzisiejszej wizyty:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Śląskie » Koleje - Dąbrowa Górnicza


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.184s | 15 Queries | GZIP : Off ]