Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Śląskie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 17 kwi 2012, o 23:09 
 
Linia Jęzor Centralny - Roździeń, część północnej magistrali PMP-PW.
Dawniej dwutorowa zelektryfikowana linia o dużym znaczeniu w regionie, w chwili obecnej trakcja elektryczna jest juz od dawna zlikwidowana, na przełomie stycznia i lutego 2007 został również zlikwidowany jeden z torów.

Cytuj:
Magistrala północna – trasa nr 201 (Jęzor Centralny JCA – posterunek odgałęźny Mysłowice – posterunek odgałęźny Siemianowice – Zygmunt August – KWK Andaluzja Szyb Dołki w Piekarach Śląskich) linia dwutorowa, zelektryfikowana, jej całkowita długość wynosi ponad 29 km. Przekazano ją do eksploatacji w latach 1951-1956. Od roku 1990 magistrala północna jest własnością Zakładu Transportu Kolejowego Kopalni Piasku Szczakowa zajmującego się w ramach spółki PCC Rail Szczakowa (obecnie Db Schenker) obsługą przewozów kolejowych, dysponuje własnym taborem i zapleczem techniczno-remontowym.


Przedstawiony odcinek obejmuje trase Mysłowice Szabelnia - Borki (Katowice Borki)

Mapka, na zielono zaznaczyłem sfotografowany odcinek.
Obrazek

Kierunek Mysłowice
Obrazek

Kierunek Borki, wiaduktem na zdjeciu bieginie linia DG. Towarowa - Panewnik
Obrazek

Obrazek

Szabelnia, na przejeździe widoczne pozostałe szyny po drugim torze.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Mosty nad Rawą
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Obrazek

Obrazek

Obrazek

W tle wiadukt którym biegnie linia Katowice - Warszawa Wschodnia
Obrazek

Obrazek

Ten sam wiadukt z bliska, w tle kolejny którym biegnie droga oraz linia tramwajowa Sosnowiec - Katowice Szopienice, miejsce to jest często zalewane przez wode z okolicznych stawów.
Obrazek

Wiadukt opisay wyżej
Obrazek

Tutaj znajdował się dawny przystanek służbowy Sosnowieckie Mosty
Obrazek

Obrazek

Obrazek

[img]https://lh4.googleusercontent.com/-6Ry0gHNCasc/T43YPxQz4YI/AAAAAAAAAt8/i5Xx-iCJiU0/s800/SSA58052.JPG
[/img]

Obrazek

Obrazek

Tutaj odgałęziała się linia do mostu podsadzkowego w Milowicach, Milowice R1 viewtopic.php?f=295&t=9701
Obrazek

Obrazek

Borki, przejazd
Obrazek

Obrazek

Semafor wjazdowy na posterunek odgałęźny Borki
Obrazek

Posterunek odgałęźny Borki
Obrazek

Po lewej odgałęziająca się linia Borki - Michałkowice
Obrazek

Borki
Obrazek


Ostatnio edytowano 5 cze 2015, o 09:04 przez FAREN, łącznie edytowano 1 raz

Góra 
  
 
 Post Napisane: 26 kwi 2012, o 21:48 
 
Odcinek Mysłowice Szabelnia - Mosty na Przemszy (okolice Trójkąta Trzech Cesarzy)
Na tym odcinku znajdował się przynajmniej jeden przystanek służbowy, niestety nie znalazłem żadnych śladów po nim. Odnalazłem za to budynek dawnego posterunku (bocznicowego?) KWK Niwka-Modrzejów Szyb Kazimierz III

Mapka z zaznaczonym sfotografowanym fragmentem linii
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wiaduktem biegnie droga Sosnowiec - Mysłowice
Obrazek

Obrazek

Ten sam wiadukt w kierunku przeciwnym
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Most nad Boliną
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wiaduktem biegnia droga DK79
Obrazek

Widok w przeciwnym kierunku
Obrazek

Kolejnym wiaduktem biegnie linia tramwajowa Sosnowiec - Mysłowice
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po prawej teren dawnego szybu wentylacyjno podsadzkowego Kazimierz III
Obrazek

Budynek posterunku KWK Niwka Modrzejów Szyb KAzimierz III o którym mowa na początku postu
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Mosty nad Przemszą
Obrazek

Obrazek

Trójkąt trzech Cesarzy widok spod mostów
Obrazek


Góra 
  
 
 Post Napisane: 27 kwi 2012, o 10:55 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6996
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
FAREN napisał(a):
Wiaduktem biegnie droga DK79
Obrazek

Kolejnym wiaduktem biegnie linia tramwajowa Sosnowiec - Mysłowice
Obrazek


To mosty, nie wiadukty :)

A dawne zdjęcia #Kazimierz III (wraz z aktualnym widokiem od drugiej strony) są w wątku o KWK Niwka-Modrzejów.

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 11 maja 2012, o 19:25 
Offline

Dołączył(a): 4 lip 2011, o 20:20
Posty: 41
zastanawia mnie jedna rzecz. na 11 zdjęciu (prócz mapki), po lewej za rowem są ślady po linii kolejowej.... ciekawe co to było...

ps. za młodu ścigałem się rowerem ze sputnikami. szlakową miały tam 30km/h (miałem licznik w rowerze)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 maja 2012, o 21:57 
 
darcyn napisał(a):
zastanawia mnie jedna rzecz. na 11 zdjęciu (prócz mapki), po lewej za rowem są ślady po linii kolejowej.... ciekawe co to było...

ps. za młodu ścigałem się rowerem ze sputnikami. szlakową miały tam 30km/h (miałem licznik w rowerze)



Tamtędy biegła linia do pól piaskowych na terenie dzisiejszych stawów Borki i Morawa, na forum Sosnowieckim linia na jednej z map tam zamieszocznych jest zaznaczona w taki sposób jakby miała się łączyć z tą tutaj opisaną. Osobiście mam duże wątpliwości co do tego domniemanego połączenia tych torów, po pierwsze nad starym korytem Rawy są ślady po trzech torach (zdjęcie nr.7 po lewej stronie)
po drugie pod wiaduktem widocznym na zdjęciu nr.2 też jest ślad po trzecim torze, poźniej patrząc w kieunku Mysłowic ślad tego toru odbija w prawo. Dokąd bieg ten tor nie mam pojęcia, mam takie swoje delikatne przypuszczenia że w kierunku KWK Mysłowice.


Góra 
  
 
 Post Napisane: 24 sie 2012, o 00:31 
Offline

Dołączył(a): 21 sie 2012, o 14:58
Posty: 69
Imię: Krzysztof
FAREN napisał(a):

Cytuj:
Magistrala północna – trasa nr 201 (Jęzor Centralny JCA – posterunek odgałęźny Mysłowice – posterunek odgałęźny Siemianowice – Zygmunt August – KWK Andaluzja Szyb Dołki w Piekarach Śląskich) linia dwutorowa, zelektryfikowana, jej całkowita długość wynosi ponad 29 km. Przekazano ją do eksploatacji w latach 1951-1956. Od roku 1990 magistrala północna jest własnością Zakładu Transportu Kolejowego Kopalni Piasku Szczakowa zajmującego się w ramach spółki PCC Rail Szczakowa (obecnie Db Schenker) obsługą przewozów kolejowych, dysponuje własnym taborem i zapleczem techniczno-remontowym.


Skąd wziąłeś tą informację ?? ;]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 24 sie 2012, o 20:39 
 
Dokładnie stąd:

http://koleje.webd.pl/forum/printview.p ... fc95bedce8


Góra 
  
 
 Post Napisane: 26 sie 2012, o 16:37 
Offline

Dołączył(a): 21 sie 2012, o 14:58
Posty: 69
Imię: Krzysztof
@FAREN: Dzięki.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 lis 2012, o 20:52 
 
W temacie całej magistrali pólnocnej pojawiają się jej rózne opisy:

Opis z pierwszego postu:
Cytuj:
magistrala północna – trasa nr 201 (Jęzor Centralny JCA – posterunek odgałęźny Mysłowice – posterunek odgałęźny Siemianowice – Zygmunt August – KWK Andaluzja Szyb Dołki w Piekarach Śląskich) linia dwutorowa, zelektryfikowana, jej całkowita długość wynosi ponad 29 km. Przekazano ją do eksploatacji w latach 1951-1956. Od roku 1990 magistrala północna jest własnością Zakładu Transportu Kolejowego Kopalni Piasku Szczakowa zajmującego się w ramach spółki PCC Rail Szczakowa obsługą przewozów kolejowych, dysponuje własnym taborem i zapleczem techniczno-remontowym. Linią tą dostarczany jest piasek podsadzkowy (wydobywany na polach piaskowych w Bukownie – Zakład Górniczy Błędów III) między innymi do kopalń: KWK Julian, KWK Andaluzja, KWK Barbara, KWK Rozbark, KWK Wanda, KWK Michał, KWK Katowice, KWK Szarlej, KWK Centrum .


a tutaj z wikipedii:
Cytuj:
Północna Magistrala Piaskowa – nazwa zwyczajowa normalnotorowej, przemysłowej, niegdyś dwutorowej i zelektryfikowanej linii kolejowej, łączącej bezpośrednio stację kolei piaskowej Jęzor Centralny w Sosnowcu z szybami podsadzkowymi, znajdującymi się w Mysłowicach, Sosnowcu, Siemianowicach Śląskich, Chorzowie, Piekarach Śląskich i Bytomiu. Linia stanowi jedną z głównych magistrali kolei piaskowych w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym.
Obecnie pozostaje w eksploatacji fragment dawnej Magistrali Północnej, w postaci linii kolejowej nr 202 Jęzor Centralny JCA - Piekary Śląskie Szarlej o długości 26,886 km.


Zastanawiają mnie podane dwa różne numery wydawałoby się tej samej trasy dlatego kogoś bardziej zorientowanego w temacie kolei piaskowych prosiłbym o wyjaśnienie ;)


Góra 
  
 
 Post Napisane: 22 lis 2012, o 20:57 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6996
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Tak sobie gdybam, że albo zmieniono numer, albo pierwsze źródło się machnęło (biorąc pod uwagę lekkie bzdurki, jeśli chodzi o listę obsługiwanych kopalń - stawiam na to drugie).

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 23 lis 2012, o 08:11 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 30 maja 2009, o 14:34
Posty: 207
le_szek napisał(a):
Tak sobie gdybam, że albo zmieniono numer, albo pierwsze źródło się machnęło (biorąc pod uwagę lekkie bzdurki, jeśli chodzi o listę obsługiwanych kopalń - stawiam na to drugie).

Przypuszczalnie opis jest pomieszaniem nowych informacji (DBSRP) i starego opisu o PMP PW - lista kopalń i pól piaskowych.

ps.
Cytuj:
ja moge wkleic kawałek swojej pracy mgr :) nie za duzo ale podstawowe informacje sa :

I wszystko jasne.
Cytuj:
A ta praca mgr to już obroniona? I kto był recenzentem? To pytanie fundamentalne ze względu na ten" Zakład Górniczy Błędów III" oraz kopalnie
KWK Barbara, , KWK Wanda, KWK Michał, KWK Szarlej.... Że też mnie na tej obronie nie było.... I jeszcze dla porządku: Nie Jerzynowski, a Jerczyński i nie Sojda a Soida. Kolega trzymał w ogóle te książki w ręku?? Ojojoj...


Poza tym, jeżeli ktoś interesuje się kolejami piaskowymi - polecam dołączyć do grupy OSTrip a FB.
Tam kolega mariusz Furtek urzęduje na bieżąco i pomoże rozwikłać zagadki:
https://www.facebook.com/groups/139804786066585/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 23 lis 2012, o 20:00 
Offline

Dołączył(a): 4 lip 2011, o 20:20
Posty: 41
chwilowo niedostępna


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 7 sie 2013, o 21:53 
 
Po ptokach, ostatni istniejący fragment połnocnej magistrali znknał na zawsze

Most na Rawie
[...]

Kierunek Borki, mniej więcej na wysokości osiedla Naftowa w Sosnowcu
[...]


Ostatnio edytowano 28 sty 2017, o 11:31 przez le_szek, łącznie edytowano 1 raz
Wycięte niedziałające zdjęcia


Góra 
  
 
 Post Napisane: 18 paź 2013, o 23:13 
Offline

Dołączył(a): 30 sie 2012, o 09:56
Posty: 50
Lokalizacja: Mysłowice
Imię: Paweł
Mysłowiccy radni na ostatniej wrześniowej sesji wyrazili chęć zaadaptowania nasypu po linii na trasę rowerową, która miałaby biegnąć od Trójkąta Trzech Cesarzy do stawu Hubertus. Chęci słuszne, ale pewnie wykonanie nastąpi nigdy :/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 lis 2013, o 19:08 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 lut 2013, o 18:53
Posty: 83
Imię: Artur
24. lipca 2013 wybrałem się na rowerze na eksplorację piaskowej Magistrali Błędowskiej na odcinku od podg. Rozkówka do Bańgowa. Z tego odcinka relacja w wątku Dawna linia piaskowa odcinek: Kuźnica Warężyńska - Rozkówka.
Nie spodziewałem się jednak, że na Magistrali Północnej natrafię na rozbiórkę, dlatego postanowiłem przedłużyć trasę i przejechałem się śladem rozbieranej linii przez Roździeń aż do ul. Sobieskiego w Sosnowcu.

Ostatnio boję się jeździć na rowerze wzdłuż linii kolejowych, bo gdzie się nie pojawię, tam zwijają tory :cry: Ale nie czas na łzy. Poniżej trochę fotek z rozbiórki

Podwodna linia kolejowa - widok w stronę Jęzora Centralnego z wiaduktu na ul. Sobieskiego w Sosnowcu
Obrazek

I widok na to samo w stronę Siemianowic (na północ)
Obrazek

Panowie w transicie pilnują drogocennego mienia porozbiórkowego
Obrazek

Jak widać szyny poleżały najwyżej 24 lata
Obrazek

Posterunek odgałęźny Borki. W tym miejscu w lewo odchodziła bocznica do kopalni Katowice (wymaga potwierdzenia).
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przez kilka lat magistrala piaskowa na północnej głowicy Borek z dwutorowej zmieniała się w jednotorową. Nie pamiętam, kiedy zwinięto drugi tor, ale było to chyba po 2004 roku.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Most nad ulicą Milowicką.
Obrazek

Widok w stronę elektrociepłowni.
Obrazek

Przejścia nie ma, ale na szczęście miałem rower ;-).
Obrazek

A to pozostałość po wiadukcie po stronie od kilku lat nie jeżdżonej.
Obrazek

Rower na tle.
Obrazek

Gdzieś na tyłach oczyszczalni ścieków na Czekaju.
Obrazek

Dalej tylko jest klepisko, już nie będzie San Francisco...
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Za kilka lat tylko te szyny w przejazdach i rdzewiejące znaki STOP niczym krzyże w Beskidzie Niskim będą świadczyć o historii tego miejsca.
Obrazek

Obrazek

Miejsce, w którym od północy (po prawej stronie fotografującego) do Magistrali Północnej dochodziła Magistrala Błędowska. O niej więcej w wątku Dawna linia piaskowa odcinek: Kuźnica Warężyńska - Rozkówka
Obrazek

A my jedziemy na rowerze dalej w stronę Siemianowic. Przejazd kolejowy na Alei Spacerowej.
Obrazek

Obrazek

Wiadukcik nad jakąś lokalną dróżką i możliwe, że też jakimś lokalnym (ś)cieczkiem.
Obrazek

Wiadukt nad ulicą Zwycięstwa
Obrazek

Posterunek bocznicowy Siemianowice. Tutaj pociągi jeszcze jeżdżą.
Obrazek

Obrazek

Dalej nie jadę, bo jeszcze rozbiorą :glupek: .
Obrazek

_________________
zenonkition
http://arturmaj.com


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 24 maja 2014, o 20:13 
 
Tak teraz wygląda miejsce którym biegła magistrala północna w okolicach wiaduktu nad linią D29-1
Obrazek

Człowiek nie zorientowany w terenie dodatkowo widzący to miejsce z pociągu przez kilka sekund może uznać że płynie tędy jakaś rzeczka :rotfl3:


Góra 
  
 
 Post Napisane: 5 cze 2015, o 09:02 
 
Przy okazji innej wycieczki udało mi się udokumentować kolejny odcinek dawnej magistrali.

Obrazek

Kierunek Mysłowice
Obrazek

Kierunek Jęzor Centralny
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Góra 
  
 
 Post Napisane: 17 lip 2015, o 12:40 
Offline

Dołączył(a): 1 maja 2013, o 20:01
Posty: 27
Imię: Piotr
10.07.2015 Przejechał ostatni pociąg do szybu Podsadzkowego Witczak,ostatnim fragmentem magistrali północnej tj odcinkiem Szarlej-pb.Barbara-Witczak. Posterunek już nie jest obsadzony i lada moment zacznie się rozbiórka linii do Szarleja,

_________________
A ci, co nie mają grosika,
Na tym świecie cóż mają począć?
Pozwolić się w grobie pochować,
A świat niech się bez nich toczy?

O, nie, gdyby ich nie było,
Nie byłoby wcale pieniędzy,
Bo nikt by nie mógł być zdrowy
Bez ich chorób i bez ich nędzy.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 21 sie 2015, o 07:16 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 30 maja 2009, o 14:34
Posty: 207
zenonkition napisał(a):

Dalej nie jadę, bo jeszcze rozbiorą :glupek: .


Już rozebrali. Z nasypem włącznie. :(

To już właściwie koniec kolei piaskowych.

DB Schenker ładuje tylko Staszica i Wysoki Brzeg na Bukownie. Ciężkowice od miesiąca nie ładują a jak ładowały to małym Volvem.

Ciężkowice - Szczakowa Południe - pozostał tylko jeden tor. Sczakowa Południe rozebrana i pozostawiony tylko przelot.

Stacją podkoparkową została Szczakowa Północ. A jej los i tak nie jest do końca pewny. NA szopie to teraz tylko tną wagony.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 21 sie 2016, o 21:04 
Online
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 wrz 2012, o 22:24
Posty: 2655
Lokalizacja: Sosnowiec, Katowice
Imię: Piotr
Na wiki znalazłem, że magistrala ta przebiega też przez północną część Siemianowic Śląskich:
https://pl.wikipedia.org/wiki/P%C3%B3%C5%82nocna_Magistrala_Piaskowa
Więc chyba najbardziej tutaj pasują przyczółki siemianowickiego wiaduktu nad ul. Tarnogórską:


Załączniki:
Komentarz: Widok od strony południowej:
Siemianowice Tarnogórska przy Kosynierów sie 2016 17299.jpg
Siemianowice Tarnogórska przy Kosynierów sie 2016 17299.jpg [ 245.08 KiB | Przeglądane 1038 razy ]
Siemianowice Tarnogórska przy Kosynierów sie 2016 17299 (1).jpg
Siemianowice Tarnogórska przy Kosynierów sie 2016 17299 (1).jpg [ 219.05 KiB | Przeglądane 1038 razy ]
Komentarz: Przyczółek zachodni:
Siemianowice Tarnogórska przy Kosynierów sie 2016 17299 (2).jpg
Siemianowice Tarnogórska przy Kosynierów sie 2016 17299 (2).jpg [ 201.34 KiB | Przeglądane 1038 razy ]
Siemianowice Tarnogórska przy Kosynierów sie 2016 17299 (5).jpg
Siemianowice Tarnogórska przy Kosynierów sie 2016 17299 (5).jpg [ 194.92 KiB | Przeglądane 1038 razy ]
Komentarz: Przyczółek wschodni:
Siemianowice Tarnogórska przy Kosynierów sie 2016 17299 (3).jpg
Siemianowice Tarnogórska przy Kosynierów sie 2016 17299 (3).jpg [ 247.56 KiB | Przeglądane 1038 razy ]
Siemianowice Tarnogórska przy Kosynierów sie 2016 17299 (4).jpg
Siemianowice Tarnogórska przy Kosynierów sie 2016 17299 (4).jpg [ 235.44 KiB | Przeglądane 1038 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 40 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Śląskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 1.555s | 20 Queries | GZIP : Off ]