Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 11 paź 2010, o 09:01 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 6072
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
W moim Chorzowie historia tramwajów zaczęła się 24 kwietnia 1892 roku trakcją parową na 1000 mm,w mojej dzielnicy w 1898 roku linią Hajduki -Katowice na 785 mm.
Wąskotorowa zajezdnia istniała od 1906 roku była przy ulicy Chocimskiej,istniała do roku 1931 kiedy to zdołano uruchomić normalnotorową.Jeszcze za bajtla pamiętam stały tam jakieś budynki,ponoć była tam jakiś czas fabryka papy.Teraz jest plac zabaw i mało kto kojarzy to z wąskotorową zajezdnią tramwajową.
W latach 1929-1930 wybudowano nową normalnotorową zajezdnię w Hajdukach na ul.Inwalidzkiej z halą wachlarzową i warsztatami naprawczymi.
Załącznik:
0.JPG
0.JPG [ 117.57 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

Jako zajezdnia funkcjonowała do 2006 teraz budynki to siedziba spółki Tramwaje Śląskie,a zaplecze to Zakład Usługowo Remontowy.
Załącznik:
2.JPG
2.JPG [ 99.86 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

Załącznik:
1.JPG
1.JPG [ 120.48 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

Załącznik:
6..JPG
6..JPG [ 163.84 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

Załącznik:
5.JPG
5.JPG [ 151.88 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

Załącznik:
7..JPG
7..JPG [ 140.53 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

Najbardziej charakterystyczny budynek z zegarem
Załącznik:
8..JPG
8..JPG [ 153.73 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

i na jego ścianie tablica pamiątkowa poświęcona inżynierowi Radwańskiemu
Załącznik:
9,.JPG
9,.JPG [ 160.83 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

Załącznik:
10..JPG
10..JPG [ 159.96 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

Jest jeszcze budynek w którym kiedyś przygotowywały się konduktorzy i ich drużyny
Załącznik:
7.JPG
7.JPG [ 151.51 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 29 mar 2015, o 11:05 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 6072
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Za nim hala w której remontuje się wózki tramwajowe i obrabia koła jezdne
Załącznik:
1.JPG
1.JPG [ 147.9 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

Załącznik:
2.JPG
2.JPG [ 151.98 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

Załącznik:
3.JPG
3.JPG [ 150.76 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

Załącznik:
4.JPG
4.JPG [ 161.33 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

silniki elektryczne też przechodzą remont
Załącznik:
5.JPG
5.JPG [ 128.58 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

na obrabiarkach regeneracja elementów obrotowych wózków
Załącznik:
6.JPG
6.JPG [ 167.12 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

i kół jezdnych na starszych
Załącznik:
7.JPG
7.JPG [ 146.55 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

i nowoczesnych obrabiarkach
Załącznik:
8.JPG
8.JPG [ 137.96 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

a jest zawsze sporo
Załącznik:
9.JPG
9.JPG [ 132.13 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

hala w której przeprowadza się remonty i modernizacje wagonów
Załącznik:
1.JPG
1.JPG [ 131.53 KiB | Przeglądane 1020 razy ]

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 29 mar 2015, o 17:01 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 6072
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Tych nowszych które się przystosowuje do naszych warunków
Załącznik:
2.JPG
2.JPG [ 156.2 KiB | Przeglądane 1010 razy ]

Załącznik:
8.JPG
8.JPG [ 149.51 KiB | Przeglądane 1010 razy ]

i starszych
Załącznik:
5.JPG
5.JPG [ 177.06 KiB | Przeglądane 1010 razy ]

Załącznik:
6.JPG
6.JPG [ 166.17 KiB | Przeglądane 1010 razy ]

Załącznik:
7..JPG
7..JPG [ 145.67 KiB | Przeglądane 1010 razy ]

po wszystkim są myte
Załącznik:
9.JPG
9.JPG [ 146.43 KiB | Przeglądane 1010 razy ]

sprzęt do torowisk
Załącznik:
3.JPG
3.JPG [ 147.85 KiB | Przeglądane 1010 razy ]

Załącznik:
4.JPG
4.JPG [ 150.89 KiB | Przeglądane 1010 razy ]

W głębi czekały na nas stare poczciwe wagony typu N
Załącznik:
1.JPG
1.JPG [ 133.08 KiB | Przeglądane 1010 razy ]

Załącznik:
2.JPG
2.JPG [ 139.71 KiB | Przeglądane 1010 razy ]

Wagony te zostały zaprojektowane w celu załatania powojennych braków taborowych w polskich przedsiębiorstwach komunikacyjnych. Bazują na mocno uproszczonej konstrukcji przedwojennego niemieckiego tramwaju KSW. Na Śląsku eksploatowane są od 1949 roku, zaś ostatnie dwa wagony obsługują krótką, jednotorową linię 38 w Bytomiu.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 29 mar 2015, o 17:10 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 6072
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Załącznik:
3.JPG
3.JPG [ 165.66 KiB | Przeglądane 1008 razy ]

Załącznik:
4.JPG
4.JPG [ 88.2 KiB | Przeglądane 1008 razy ]

starszy ode mnie ale w lepszej kondycji i jeszcze pisali Chorzów II
Załącznik:
5.JPG
5.JPG [ 120.96 KiB | Przeglądane 1008 razy ]

Załącznik:
6.JPG
6.JPG [ 128.98 KiB | Przeglądane 1008 razy ]

Załącznik:
7.JPG
7.JPG [ 132.93 KiB | Przeglądane 1008 razy ]

Załącznik:
8.JPG
8.JPG [ 123.29 KiB | Przeglądane 1008 razy ]

Załącznik:
9.JPG
9.JPG [ 102.53 KiB | Przeglądane 1008 razy ]

o mundurach było trochę w mediach ale od początku działalności komunikacji tramwajowej w skład tzw. drużyny pociągowej wchodził motorniczy i konduktor do pracy zakładali mundury,przed wojną do ekwipunku motorniczego należał zegarek.Mundury obowiązywały do lat 80-tych.Stanowiska konduktorów likwidowano stopniowo od 1968 roku.
Załącznik:
10.JPG
10.JPG [ 109.76 KiB | Przeglądane 1008 razy ]

Kilka innych akcesoriów np. słynne kiedyś kraby
Załącznik:
12.JPG
12.JPG [ 139.42 KiB | Przeglądane 1008 razy ]

i inne kasowniki
Załącznik:
13.JPG
13.JPG [ 163.2 KiB | Przeglądane 1008 razy ]

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 29 mar 2015, o 17:22 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 6072
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Nie odmówiłem sobie przejażdżki N-ką aż na Słoneczną Pętlę w Katowicach,ten zgrzyt,chrobot,dzwonek,tudzież inne dzwięki były miłe dla ucha mego.A na końcowym przystanku
Załącznik:
14.JPG
14.JPG [ 157.16 KiB | Przeglądane 1003 razy ]

nowoczesność i historia,ale jakoś stara poczciwa N dzięki torowisku mieściła się w czasie co młodsze wagony,a może by i dystans przejechała ciut szybciej.
Załącznik:
15.JPG
15.JPG [ 113.22 KiB | Przeglądane 1003 razy ]

W zajezdni działają miłośnicy transportu miejskiego http://kmtm.tram-silesia.pl/index.php?what=info
to ich zasługa że coś jeszcze zostało.
Na głębokim zapleczu wiekowy sprzęt który co tu dużo mówić dogorywał,a obecnie go już nie ma
Załącznik:
16.JPG
16.JPG [ 134.29 KiB | Przeglądane 1003 razy ]

Załącznik:
17.JPG
17.JPG [ 87.02 KiB | Przeglądane 1003 razy ]

Załącznik:
18.JPG
18.JPG [ 121.23 KiB | Przeglądane 1003 razy ]

co się dało wykorzystano
Załącznik:
19.JPG
19.JPG [ 142.73 KiB | Przeglądane 1003 razy ]

Załącznik:
20.JPG
20.JPG [ 169.61 KiB | Przeglądane 1003 razy ]

Załącznik:
21.JPG
21.JPG [ 153.11 KiB | Przeglądane 1003 razy ]

Załącznik:
22.JPG
22.JPG [ 152.19 KiB | Przeglądane 1003 razy ]


Załączniki:
23.JPG
23.JPG [ 176.85 KiB | Przeglądane 1003 razy ]

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 mar 2015, o 21:23 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 597
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Takimi fotkami budzisz we mnie Heńku wspomnienia dzieciństwa. Te biletomaty to stały na takich stolikach między ławkami.
Ech, chyba się starzeję.

Tak w ogóle, to N-ki produkował Konstal w Twoim Chorzowie. Teraz to Alstom od Pendolino.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 wrz 2016, o 16:26 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 6072
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Ostatnio 401 napisał(a):
Takimi fotkami budzisz we mnie Heńku wspomnienia dzieciństwa. Te biletomaty to stały na takich stolikach między ławkami.
Ech, chyba się starzeję.

Tak w ogóle, to N-ki produkował Konstal w Twoim Chorzowie. Teraz to Alstom od Pendolino.


Konstal,przedtem Warsztaty Wytwórcze produkowały tramwaje typu "Chorzów" dla Warszawy w roku 1936,były to wagony silnikowe typu "H" ;) a w tym samym nie posiadając żadnego doświadczenia zbudowano czteroosiowy wagon motorowy o szybkości 110 km/godz. i z powodu tej szybkości nazwano go "luxtorpeda". Wiele tam robiono,bardzo wiele.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 wrz 2016, o 18:07 
Offline

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 08:29
Posty: 348
Lokalizacja: Katowice
Imię: Piotr
Zdjęcie Heńka
Obrazek

W wagonach motorowych którymi jeździłem do szkoły linią "13" w latach 1950-53,za kierunkowskazy robiły zwykłe,pomalowane na czerwono żarówki.Wkręcone były od dołu w taki daszek osłaniający tylko oprawkę.

Kiedy byłem starszy i dojeżdżałem do Katowic "6",zamiast chodzić na przystanek,stawałem przed przejazdem kolejowym (bocznica do kop.Gottwald) w ustalonym doświadczalnie miejscu.Udawałem,że chcę przejść przez ulicę.Kiedy tramwaj już prawie się zatrzymywał,wystarczało się obrócić,wyciągnąć rękę i dotknąć "klamki" tylnych drzwi drugiej przyczepki.
Drzwi się otwierały wtedy,kiedy tramwaj już stawał. I całkiem bezpiecznie można było wsiąść.Co najwyżej "szafnerka" spuścila manto.

Szkoda że nie zachował się żaden z przedwojennych tramwajów.A jeszcze po roku 1967,kiedy uruchomiono zajezdnię na Stroszku,linia "19" obsługiwana była takimi,juz wtedy zabytkowymi wozami.
I jeśli dobrze pamiętam,każdy był inny


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 16 lut 2017, o 17:40 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 6072
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Budynek administracyjny zajezdni zyskał na oczyszczonej elewacji
Załącznik:
DSCN0225.JPG
DSCN0225.JPG [ 213.28 KiB | Przeglądane 532 razy ]

jeszcze przydałoby się tak samo zrobić z wieżą na której jest zegar.
Załącznik:
DSCN0226.JPG
DSCN0226.JPG [ 178.13 KiB | Przeglądane 532 razy ]

to charakterystyczny element zajezdni
Załącznik:
DSCN0230.JPG
DSCN0230.JPG [ 187.71 KiB | Przeglądane 532 razy ]

Załącznik:
DSCN0228.JPG
DSCN0228.JPG [ 195.21 KiB | Przeglądane 532 razy ]

elementy na ścianie budynku
Załącznik:
DSCN0228 - Kopia.JPG
DSCN0228 - Kopia.JPG [ 188.23 KiB | Przeglądane 532 razy ]

są elementami ozdobnymi zakrywają miejsca ankrowania budynku
Załącznik:
DSCN0227.JPG
DSCN0227.JPG [ 185.48 KiB | Przeglądane 532 razy ]

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 16 lut 2017, o 18:42 
Offline

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 08:29
Posty: 348
Lokalizacja: Katowice
Imię: Piotr
Zdjęcie Heńka
Obrazek

Zajezdnia miała własną bocznicę kolejową.
https://goo.gl/maps/K4vuE1K62WH2


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 5 maja 2019, o 19:12 
Offline

Dołączył(a): 4 maja 2019, o 18:43
Posty: 4
Imię: Łukasz
W jednym podpisie zdjęcia jest błąd - otóż nie jest to silnik trakcyjny lecz rozrusznik z wagonu 105Na. Rozrusznik sterowany jest z silniczka poprzez drążek sprzęgłowy. W uproszczeniu rozrusznik składa się ze styków ( palców - taki mają wygląd ) - połowa styków to sekcja rozruchu, a druga to sekcja hamowania, a także pakietu blach oporowych, zamocowanych dookoła bębna na szpilkach. Jest również krzyżak z zamontowanymi dwoma kołami bakielitowymi, które dociskają odpowiednie styki do miedzianego pierścienia, zarówno w sekcji rozruchu jak i hamowania. :) To tak po krótce garść informacji.


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Obiekty nieprzemysłowe » Nieprzemysłowe - Śląskie » Nieprzemysłowe - Chorzów


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.252s | 16 Queries | GZIP : Off ]