Eksploratorzy
http://eksploratorzy.stronazen.pl/

Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach
http://eksploratorzy.stronazen.pl/viewtopic.php?f=19&t=17230
Strona 2 z 3

Autor:  MarekM [ 12 maja 2020, o 22:12 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Szamot napisał(a):
Cytuj:
Na Powstańców pod tym numerem jest kamienica Antona.Gdzieś go opisywałem chyba.Co firmy figurowała pod dwoma adresami.

No właśnie próbowałem w różnych Pana wątkach coś znaleźć na temat tego Cepoka, ale nie mogłem się doszukać. Pewnie przeoczyłem w gąszczu informacji.



A próbowałeś szukać przy pomocy funkcji szukaj ??

Mnie udało się znaleźć np. to:
viewtopic.php?p=177343#p177343
viewtopic.php?p=156072#p156072
viewtopic.php?p=101025#p101025
viewtopic.php?p=101023#p101023

Autor:  Szamot [ 12 maja 2020, o 22:50 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

O, dzięki. Szczerze mówiąc to wpisywałem, ale chyba coś przekręciłem. :(

Autor:  Heniek [ 13 maja 2020, o 18:35 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

MarekM napisał(a):
Szamot napisał(a):
Cytuj:
Na Powstańców pod tym numerem jest kamienica Antona.Gdzieś go opisywałem chyba.Co firmy figurowała pod dwoma adresami.

No właśnie próbowałem w różnych Pana wątkach coś znaleźć na temat tego Cepoka, ale nie mogłem się doszukać. Pewnie przeoczyłem w gąszczu informacji.



A próbowałeś szukać przy pomocy funkcji szukaj ??

Mnie udało się znaleźć np. to:
http://www.eksploratorzy.com.pl/viewtop ... 43#p177343
http://www.eksploratorzy.com.pl/viewtop ... 72#p156072
http://www.eksploratorzy.com.pl/viewtop ... 25#p101025
http://www.eksploratorzy.com.pl/viewtop ... 23#p101023


Marku nawet nie wiesz co zrobiłeś,uratowałeś mi spokój ducha.Już wiem gdzie go opisano jednym cięgiem lecz to już nie istnieje.Byłem pewien że zgrupowałem to w jednym folderze szukałem i .. nic.
Kilka fot już na pewno nie zabezpieczyłem,informacji też.No cóż nowe zajęcie mam na złe czasy.

Autor:  Szamot [ 13 maja 2020, o 21:23 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Cytuj:
Już wiem gdzie go opisano jednym cięgiem lecz to już nie istnieje.Byłem pewien że zgrupowałem to w jednym folderze szukałem i .. nic.
Kilka fot już na pewno nie zabezpieczyłem,informacji też.No cóż nowe zajęcie mam na złe czasy.

Wiem jak to jest, jak nie można znaleźć zdjęć, których jest się pewien, że się ma.
No, ale może nie będzie tak źle.
W tych ww. wątkach trochę zdjęć jest...
--------------------------------------------
Ja dodam jeszcze kilka sygnatur.

Cmentarz przykościelny w Kamieńcu (gmina Zbrosławice):

- (zdjęcie 1) – J. Zubek, Gleiwitz – chodzi tu o Jana Zubka, miał zakład przy Neudorferstrasse 4 (obecnie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego) w Gliwicach.

Cmentarz parafialny w Rokitnicy (Zabrze):

- (zdjęcie 2) – J. Zubek – jak powyżej.

Cmentarz przykościelny w Karchowicach:

- (zdjęcie 3) – J. Zubek, Gleiwitz – jak powyżej.

- (zdjęcie 4) – R. Barth, Gleiwitz – chodzi o Roberta Bartha, był już wspominany we wcześniejszym poście. Prawdopodobnie miał zakład w Katowicach i Gliwicach.

Cmentarz przy ul. Cmentarnej w Pyskowicach:

- (zdjęcie 5, 6) – P. Rose, Gleiwitz – już była o nim mowa we wcześniejszym poście.

Załączniki:
1675.jpg
1675.jpg [ 123.65 KiB | Przeglądane 473 razy ]
1676.jpg
1676.jpg [ 115.59 KiB | Przeglądane 473 razy ]
1677.jpg
1677.jpg [ 148.91 KiB | Przeglądane 473 razy ]
1678.jpg
1678.jpg [ 88.68 KiB | Przeglądane 473 razy ]
1679.jpg
1679.jpg [ 89.93 KiB | Przeglądane 473 razy ]
1680.jpg
1680.jpg [ 126.8 KiB | Przeglądane 473 razy ]

Autor:  Szamot [ 14 maja 2020, o 19:19 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Cmentarz Lipowy w Pyskowicach:

- (zdjęcie 1, 2) - Rose, Gleiwitz - była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

Przykościelny cmentarz w Łubiu:

- (zdjęcie 3) - J. Hoheisel, Gleiwitz - kamieniarz z Gliwic, nic na jego temat nie znalazłem.

- (zdjęcie 4) - Rose, Gleiwitz - była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

Załączniki:
1681.jpg
1681.jpg [ 108.04 KiB | Przeglądane 459 razy ]
1682.jpg
1682.jpg [ 105.46 KiB | Przeglądane 459 razy ]
1683.jpg
1683.jpg [ 122.55 KiB | Przeglądane 459 razy ]
1684.jpg
1684.jpg [ 119.54 KiB | Przeglądane 459 razy ]

Autor:  Szamot [ 15 maja 2020, o 17:53 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

No to jeszcze kilka oznaczeń kamieniarzy z zabrzańskich cmentarzy.

Cmentarz parafialny przy kościele św. Andrzeja w Zabrzu:

- (zdjęcie 1) – Erdelt – była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 2) – Hein, Gleiwitz – chodzi o Josepha Heina mającego zakład przy Coseler Strasse 38 (obecnie ul. Kozielska) w Gliwicach.

- (zdjęcie 3) – P. Rose, Gleiwitz - była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 4) – R. Fiedler, Granitwerk, Grünberg i/Schl. – kamieniarz z Zielonej Góry, imienia nie znalazłem.

- (zdjęcie 5) – J. Beck, Ziegenhals – kamieniarz z Głuchołaz, imienia nie znalazłem.

Stary cmentarz parafii św. Andrzeja w Zabrzu:

- (zdjęcie 6) – J. Mikeska – nic na jego temat nie znalazłem.

Cmentarz ewangelicki w Zandce (Zabrze):

- (zdjęcie 7) – A. Rothe, Gleiwitz – Arwin (lub Alwin) Rothe, miał zakład przy Neudorferstrasse 15 i 19 (obecnie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego) w Gliwicach.

- (zdjęcie 8) – W. Modlich – nic nie znalazłem na jego temat.

- (zdjęcie 9) – L. Wenzel, Brieg – kamieniarz z Brzegu, imienia nie znalazłem.

Załączniki:
1685.jpg
1685.jpg [ 109.66 KiB | Przeglądane 433 razy ]
1686.jpg
1686.jpg [ 85.96 KiB | Przeglądane 433 razy ]
1687.jpg
1687.jpg [ 139.37 KiB | Przeglądane 433 razy ]
1688.jpg
1688.jpg [ 108.46 KiB | Przeglądane 433 razy ]
1689.jpg
1689.jpg [ 92.37 KiB | Przeglądane 433 razy ]
1690.jpg
1690.jpg [ 142.09 KiB | Przeglądane 433 razy ]
1691.jpg
1691.jpg [ 107.09 KiB | Przeglądane 433 razy ]
1692.jpg
1692.jpg [ 99.5 KiB | Przeglądane 433 razy ]
1693.jpg
1693.jpg [ 85.89 KiB | Przeglądane 433 razy ]

Autor:  Szamot [ 16 maja 2020, o 18:03 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Cmentarz ewangelicki w Orzegowie (Ruda Śląska):

- (zdjęcie 1) – A. Cepok, Königshütte – była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 2) – R. Barth, Gleiwitz, Inh. A. Rothe – była już o nich mowa we wcześniejszych postach.

- (zdjęcie 3) – H. Schneider, Beuthen o/s. - była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 4) – A. Cepok, Fabryka marmurów, Gimnazjalna 71 - była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

Cmentarz przy ul. Porębskiej w Rudzie (Ruda Śląska):

- (zdjęcie 5) – A. i M. Cepok, Fabryka marmurów, Chorzów I, przedł. Powstańców 71 - była już o tym mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 6) – A. Schefflers Nachflg., J. Beck, Ziegenhals – o Becku już była mowa we wcześniejszym poście, a o Schefflerze (następcy) nic nie znalazłem. Sygnatura znajduje się na rzeźbie "Ukrzyżowanie".

Załączniki:
1695.jpg
1695.jpg [ 107.81 KiB | Przeglądane 417 razy ]
1696.jpg
1696.jpg [ 130.02 KiB | Przeglądane 417 razy ]
1697.jpg
1697.jpg [ 121.41 KiB | Przeglądane 417 razy ]
1698.jpg
1698.jpg [ 105.63 KiB | Przeglądane 417 razy ]
1699.jpg
1699.jpg [ 116.88 KiB | Przeglądane 417 razy ]
1700.jpg
1700.jpg [ 95.47 KiB | Przeglądane 417 razy ]

Autor:  Szamot [ 17 maja 2020, o 18:41 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Cmentarz przy kościele świętego Józefa w Chorzowie:

- (zdjęcie 1) – A. Cepok – była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 2) – F. Wicha, Chorzów II – nic na jego temat nie znalazłem.

- (zdjęcie 3) – Kasprzak, ul. Krzyżowa 30 – oznaczenie na pewno powojenne. Dzisiaj przy ul. Krzyżowej 36 w Chorzowie funkcjonuje zakład Jana Kasprzaka.

Cmentarz Mariański przy ul. Janasa w Chorzowie:

- (zdjęcie 4) – Fr. A. Cepok, Król–Huta, ul. Gimnazjalna 71 – była już o tym mowa we wcześniejszym poście choć nie w takim układzie inicjałów imion.

Cmentarz przy kościele świętej Barbary w Chorzowie:

- (zdjęcie 5) – A. Cepok, Königshütte, Kaiserstr. 62. - była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 6) – K. Pokorny, Kattowitz – chodzi o Karla Pokornego, który miał zakład przy Dürerstrasse (obecnie ul. Wita Stwosza) w Katowicach.

Załączniki:
1701.jpg
1701.jpg [ 100.36 KiB | Przeglądane 400 razy ]
1702.jpg
1702.jpg [ 88.76 KiB | Przeglądane 400 razy ]
1703.jpg
1703.jpg [ 109.13 KiB | Przeglądane 400 razy ]
1704.jpg
1704.jpg [ 106.88 KiB | Przeglądane 400 razy ]
1705.jpg
1705.jpg [ 84.42 KiB | Przeglądane 400 razy ]
1706.jpg
1706.jpg [ 111.34 KiB | Przeglądane 400 razy ]

Autor:  Szamot [ 18 maja 2020, o 19:07 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Cmentarz przy kościele św. Jana Chrzciciela w Biskupicach (Zabrze):

- (zdjęcie 1) – Kokeš & Jungblut, Ratibor – chodzi o Franza Kokeša i Josefa Jungbluta, którzy mieli zakład przy Memelstrasse 40/41 (obecnie ul. Bosacka) w Raciborzu. Sygnatura znajduje się na krzyżu przy kościele. Tym kamieniarzom na forum jest poświęcony osobny wątek.

- (zdjęcie 2, 3, 4) – F. Kokeš, Ratibor – mowa o nim powyżej. Sygnatura ze zdjęcia 2 znajduje się na krzyżu przy kościele.

- (zdjęcie 5) – R. Barth, Kattowitz – była już o nim mowa we wcześniejszym wątku.

- (zdjęcie 6) – Künzel & Hiller, Breslau – chodzi o Wilhelma Künzla i Carla Hillera którzy mieli zakład przy Neue Sandstrasse 1 (obecnie ul. św. Jadwigi) we Wrocławiu.

Załączniki:
1707.jpg
1707.jpg [ 88.17 KiB | Przeglądane 383 razy ]
1708.jpg
1708.jpg [ 91.41 KiB | Przeglądane 383 razy ]
1709.jpg
1709.jpg [ 93.85 KiB | Przeglądane 383 razy ]
1710.jpg
1710.jpg [ 118.84 KiB | Przeglądane 383 razy ]
1711.jpg
1711.jpg [ 114.93 KiB | Przeglądane 383 razy ]
1712.jpg
1712.jpg [ 117.96 KiB | Przeglądane 383 razy ]

Autor:  Szamot [ 19 maja 2020, o 21:03 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Cmentarz w Rudach Raciborskich:

- (zdjęcie 1) – L.L. Schleicher, Berlin? – nie wiem czy dobrze to odczytuję.

- (zdjęcie 2) – Kokeš & Jungblut. – była już o nich mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 3) – F. Kokeš i. Ratibor. – była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 4) – Rose, Gliw. – była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 5, 6) – E. Zecha, Gleiwitz – kamieniarz z Gliwic, który miał zakład przy Coselerstrasse (obecnie ul. Kozielska), imienia nie znalazłem.

Załączniki:
1713.jpg
1713.jpg [ 129.65 KiB | Przeglądane 367 razy ]
1714.jpg
1714.jpg [ 109.65 KiB | Przeglądane 367 razy ]
1715.jpg
1715.jpg [ 113.63 KiB | Przeglądane 367 razy ]
1716.jpg
1716.jpg [ 58.55 KiB | Przeglądane 367 razy ]
1717.jpg
1717.jpg [ 124.86 KiB | Przeglądane 367 razy ]
1718.jpg
1718.jpg [ 127.1 KiB | Przeglądane 367 razy ]

Autor:  Petrus [ 20 maja 2020, o 16:53 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Tak przeglądam cały ten wątek - Tomaszu - świetna robota z takim sposobem rozpisania kamieniarzy :thumright:

Kiedyś chciałem sobie zrobić taki spis, w jakich mniej więcej latach dana sygnatura powstawała, ale z tym już by było za dużo roboty, poza tym wiele nagrobków powstawało na starszych postumentach, również obecnie jest to praktykowane, więc ciężko by było odtworzyć pierwotne daty powstania napisów.

Autor:  Szamot [ 20 maja 2020, o 17:57 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Cytuj:
Kiedyś chciałem sobie zrobić taki spis, w jakich mniej więcej latach dana sygnatura powstawała, ale z tym już by było za dużo roboty, poza tym wiele nagrobków powstawało na starszych postumentach, również obecnie jest to praktykowane, więc ciężko by było odtworzyć pierwotne daty powstania napisów.

Dzięki, z tymi datami to dla mnie niewykonalne, nie zawsze udaje mi się nawet imię znaleźć. :-)
Dodam jeszcze dwa oznaczenia.

Cmentarz przykościelny we wsi Wieszowa:

- (zdjęcie 1) – J. Baumeister, Breslau. 1901. – chodzi o Johannesa Baumeistera, który urodził się w 1864 roku w Münster. Przez większość życia mieszkał i tworzył we Wrocławiu. Sygnatura znajduje się na rzeźbie „Ukrzyżowanie”. Na Górnym Śląskim przy wielu kościołach można napotkać jego dzieła m.in. w Katowicach, Chorzowie czy Rudzie Śląskiej.

Cmentarz ewangelicki w Miedarach:

- (zdjęcie 2) – C. Thust, Kel. Hofl., Gr. Kunzendorf. Kr. Neisse – chodzi tu o Carla Thusta, kamieniarza, który był m.in. właścicielem kamieniołomu w Sławniowicach (Gross Kunzendorf) w powiecie Nyskim (Kreis Neisse). Thust w 1866 roku otrzymał certyfikat dla dostawcy dworu królewskiego w Prusach. Do dzisiaj jego potomkowie prowadzą działalność rzeźbiarsko-kamieniarską, niedawno reaktywowano zakład we Wrocławiu. Sygnatura znajduje się na krzyżu cmentarnym.

Załączniki:
1719.jpg
1719.jpg [ 95.37 KiB | Przeglądane 359 razy ]
1720.jpg
1720.jpg [ 122.64 KiB | Przeglądane 359 razy ]

Autor:  Heniek [ 20 maja 2020, o 18:23 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Niezwykle trudno jest zdobyć takie informacje.

Autor:  Szamot [ 21 maja 2020, o 18:11 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Cmentarz ewangelicki w Biskupicach (Zabrze):

- (zdjęcie 1, 2) – J. Zubek, Gleiwitz – była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 3) – Künzel & Hiller. - była już o nich mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 4) – K. Pokorny, Kattowitz. - była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 5) – Erdelt, Beuthen o/s. - była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 6) – L. Wenzel - była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 7, 8) – R. Barth, Gr. Strehlitz. – chodzi o Roberta Bartha o którym była już mowa wcześniej. Prawdopodobnie oprócz zakładów w Gliwicach i Katowicach miał także oddział w Strzelcach Opolskich.

- (zdjęcie 9) – R. Barth, Kattowitz - była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 10) - R. Barth, Gleiwitz – była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 11) – R. Barth - była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

Załączniki:
1721.jpg
1721.jpg [ 141.56 KiB | Przeglądane 329 razy ]
1722.jpg
1722.jpg [ 132.2 KiB | Przeglądane 329 razy ]
1723.jpg
1723.jpg [ 119.75 KiB | Przeglądane 329 razy ]
1724.jpg
1724.jpg [ 95.91 KiB | Przeglądane 329 razy ]
1725.jpg
1725.jpg [ 134.35 KiB | Przeglądane 329 razy ]
1726.jpg
1726.jpg [ 105.36 KiB | Przeglądane 329 razy ]
1727.jpg
1727.jpg [ 95.28 KiB | Przeglądane 329 razy ]
1728.jpg
1728.jpg [ 119.35 KiB | Przeglądane 329 razy ]
1729.jpg
1729.jpg [ 121.56 KiB | Przeglądane 329 razy ]
1730.jpg
1730.jpg [ 79.62 KiB | Przeglądane 329 razy ]
1731.jpg
1731.jpg [ 93.82 KiB | Przeglądane 329 razy ]

Autor:  Szamot [ 22 maja 2020, o 14:12 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Cmentarz parafialny w Bobrownikach (powiat będziński):

- (zdjęcie 1) - Modlich - była już o nim mowa we wcześniejszym poście.

- (zdjęcie 2) - Szy....ski, Siemianowice, ul. Staszyca-17 - prawdopodobnie nazwisko Szymański, nic na jego temat nie znalazłem.

Załączniki:
1732.jpg
1732.jpg [ 99.51 KiB | Przeglądane 312 razy ]
1733.jpg
1733.jpg [ 109.66 KiB | Przeglądane 312 razy ]

Autor:  Petrus [ 22 maja 2020, o 18:10 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Szamot napisał(a):
- (zdjęcie 2) - Szy....ski, Siemianowice, ul. Staszyca-17 - prawdopodobnie nazwisko Szymański, nic na jego temat nie znalazłem.

Niezwykle rzadko spotykana tabliczka, napis "Staszyca" - musi mieć sporo lat; prawie zawsze można spotkać wykute napisy

Autor:  Szamot [ 22 maja 2020, o 21:02 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Cytuj:
Niezwykle rzadko spotykana tabliczka, napis "Staszyca" - musi mieć sporo lat; prawie zawsze można spotkać wykute napisy

Nawet nie wiedziałem, że jest taka wersja nazwiska.
Nie mogę napisać nawet z którego roku był grób bo nie było już na nim żadnych napisów.

Autor:  Heniek [ 22 maja 2020, o 21:06 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Chodzi o pisownię nazwy ulicy.

Autor:  Petrus [ 22 maja 2020, o 21:50 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Pytanie - kiedy używano takiej pisowni - z tego czasu pochodzić może taka tabliczka...
Myślę, że więcej niż 40 lat nie ma. Obecnie co chwilę gdzieś na czymś dopina się tabliczkę mosiężną lub z "nierdzewki", ale nie często widać takie tabliczki z dawnych lat (chyba, że wszystkie skorodowały?), na żadnym nagrobku/pomniku jeszcze takiej nie widziałem

Autor:  Szamot [ 23 maja 2020, o 14:04 ]
Tytuł:  Re: Sygnatury kamieniarzy na przedwojennych nagrobkach

Cytuj:
Pytanie - kiedy używano takiej pisowni - z tego czasu pochodzić może taka tabliczka...
Myślę, że więcej niż 40 lat nie ma. Obecnie co chwilę gdzieś na czymś dopina się tabliczkę mosiężną lub z "nierdzewki", ale nie często widać takie tabliczki z dawnych lat (chyba, że wszystkie skorodowały?), na żadnym nagrobku/pomniku jeszcze takiej nie widziałem

We wcześniejszych postach zamieściłem kilka tabliczek. Myślałem, że to wymysł powojenny, no ale skoro widnieje na nich np. napis "Królewska Huta" to oznacza, że przed wojną już były stosowane.
Czemu użyto formę "Staszyca" to nie mam pojęcia, mnie się wydaje, że ta tabliczka ma więcej niż 40 lat bo jakoś nie mogę uwierzyć by w latach 80-tych ulica tak się nazywała. Z tego co sprawdziłem, obecnie najwyższy numer nieparzysty to 9.

Strona 2 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/