Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Muzea i skanseny » Muzea i skanseny - Łódzkie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 14 lip 2009, o 15:24 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2009, o 22:43
Posty: 578
Lokalizacja: Jankowice
Imię: Darek
Skansen Rzeki Pilicy w Tomaszowie Mazowieckim (woj.łódzkie)
ul. A. Frycza Modrzewskiego 9/11
Niezwykle ciekawy, powstał w 2000 roku jako muzeum społeczne, utworzone przez Stowarzyszenie Przyjaciół Pilicy i Nadpilicza .
Od 2005 roku skansen funkcjonuje jako samorządowa instytucja kultury, podlegająca Urzędowi Miasta w Tomaszowie Mazowieckim.
Posiada ekspozycje :
- Młynarstwo wodne w dorzeczu Pilicy
- Pamiątki po dawnej Spale
- Oś rzeki Pilicy
- Architektoniczne osobliwości Nadpilicka
- Wojenne Trofea Pilicy
Wszystkie są warte zobaczenia, mnie jednak w to miejsce sprowadził ten ostatni dział czyli: Wojenne Trofea Pilicy.
Naprawdę jest co oglądać i podziwiać. Jest tam:

Słynna „Rosi” czyli należący do 19 Dywizji Pancernej Wehrmachtu niemiecki półgąsienicowy transporter opancerzony typu Sd Kfz 251/3-IV Ausf. D. Zatonął w Pilicy w styczniu 1945r., został wydobyty w 1996r. Idealnie odrestaurowany i znowu jeździ!

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Słynny „Lufcik” czyli unikatowy ciągnik artyleryjski Luftwaffe na podwoziu SdKfz 8/DB 10. Zatonął w Pilicy w styczniu 1945r, został wydobyty w 1999r., odrestaurowany i uruchomiony!

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Słynny „FAMO” czyli niemiecki ciągnik artyleryjski SdKfz 9, największy i najcięższy wojskowy pojazd półgąsienicowy II wojny światowej. Podobnie jak poprzednie zatonął w Pilicy w styczniu 1945r, został wydobyty w 1989r.i trafił do zbiorów Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. W listopadzie 2008r. został przekazany jako depozyt do Skansenu Rzeki Pilicy.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Najbardziej słynny T-34 - również depozyt z Muzeum Wojska Polskiego. Jest restaurowany przez uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 im. Jana Pawła II („samochodówka”)

Obrazek

Inne

Obrazek

Wewnątrz równie ciekawie

Obrazek
Obrazek
Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 gru 2010, o 13:58 
Offline

Dołączył(a): 1 gru 2010, o 22:39
Posty: 24
Imię: Piotr
Witam,
Sonderkraftfahrzeug (dalej w skrócie: Sd.Kfz.) 9 to 18-tonowy ciężki transporter kołowo-gąsienicowy rodem z wrocławskiego Fahrzeug- und Motoren-Werke GmbH (Breslau, 1935-1945), czyli w skrócie FAMO (http://www.zobten.de/Famo/Famo.htm).
Pojazd zatonął 18 stycznia 1945 r. w nurtach rzeki Pilicy. Po wojnie próbowano go wydobyć na złom, ale był zbyt zakopany w piachu. Wtedy porozrywano nadbudówkę. Wrak na długie lata zapadł się pod dno rzeki.
Podjęte w 1989 r. próby wydobycia podejmowane przez Wojsko Polskie należy uznać za nieprofesjonalne. Wraku nie odmulono. W efekcie trzy razy podchodzono do niego, by za cenę uszkodzenia tylnych kół (podobnie w jak wydobywanych wcześniej dwóch Sd.Kfz. 251) osiągnąć sukces.
Ostatecznie wrak trafił do jednostki wojskowej w Skierniewicach, gdzie go wypiaskowano i wstępnie zakonserwowano.
Następnie FAMO przewieziono do warszawskiego Muzeum Wojska Polskiego. Tutaj, obok wspomnianych dwóch SdKfz-tów 251 i Hetzera oraz dział i baszty od StuG-a III ze Zwolenia stał się przedmiotem oferty handlowej.
Tak, na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku wraki niemieckiego sprzętu wojskowego były przedmiotem handlu.
Pułkownicy z Wojskowych Służb Wewnętrznych (WSW, zastąpiona przez Wojskowe Służby Informacyjne /WSI/, a obecnie przez Służbę Wywiadu Wojskowego i Służbę Kontrwywiadu Wojskowego) opanowali wówczas Muzeum Wojska Polskiego. W porozumieniu z Centralnym Zarządem Inżynierii /CZInż./ - przy Ministerstwie współpracy gospodarczej z zagranicą - rozpoczęto poszukiwanie odbiorców na zachodzie. Oferty krążyły po Niemczech, Austrii, USA... po całym świecie.
Jako pierwszy sprzedano Sd.Kfz. 251 (niekompletny). Za 8.000.000,00 ówczesnych złotych w 1989 r. wyjechał via Gdańsk do Niemiec. Po remoncie w Niemczech, kilka lat później (połowa lat 90.) został sprzedany do USA. Ostatecznie trafił do zbiorów Jacquesa Littlefielda w Portola Valley w słonecznej Kalifornii, gdzie stoi niedaleko od Pz.Kpfw. V Ausf. A "Panter" wydobytej w 1990 r. z rzeki Czarna Nida...
W między czasie CZInż. zlikwidowano. W jego miejsce w 1989 r. utworzono PHU "Cenrex". Spółka ta zasłynęła później (lata 1992 i 1993) nielegalnym handlem bronią dla mafii rosyjskiej oraz - z pominięciem embarg ONZ - dla państw konfliktów zbrojnych, głównie z Afryki.
Na czele Cenrexu stał płk WSW inż. Jerzy Dembowski ps. Wirakocza.
Cenrex miał wyłączność (podpisaną umowę z MWP) na handel militariami i zabytkowymi wrakami.
W załączniku do tej umowy widnieje Sd.Kfz. 251 (numer burtowy "421") oraz Sd.Kfz. 9 FAMO (oba wydobyte z Pilicy).
Próbowano sprzedać i pozostałe obiekty. Na szczęście, z różnych przyczyn, nie doszło do sfinalizowania mocno zaawansowanych rozmów.
W 1992 r. FAMO wpisano do inwentarza MWP.
Od 1990 r. do 2008 r. wrak FAMO stał pod gołym niebem (z rozpiętym nad silnikiem) "baldachimem" na terenie Fortu Czerniakowskiego w Warszawie poza ekspozycją.
W listopadzie 2008 r. FAMO przewieziono do Skansenu Rzeki Pilicy w Tomaszowie Maz. wraz z czołgiem T-34. Oba pojazdy trafiły tam w 3-letni depozyt pod warunkiem wyremontowania. T-34 uruchomiono i odmalowano, jednak FAMO dalej gnije...
Smutna historia.
Pozdrawiam
wars98


Załączniki:
Komentarz: FAMO w Forcie Czerniakowskim (zima 2007/2008)
Fort Czerniakowski_FAMO_www.jpg
Fort Czerniakowski_FAMO_www.jpg [ 126.57 KiB | Przeglądane 5571 razy ]
Komentarz: Pierwszy z Sd.Kfz.-tów 251 (niekompletny) wydobyty z Pilicy, wyremontowany w zbiorach prywatnej kolekcji w Portola Valley (USA)...
IMG_8112_www.jpg
IMG_8112_www.jpg [ 120.66 KiB | Przeglądane 5570 razy ]


Ostatnio edytowano 5 gru 2010, o 11:52 przez wars98, łącznie edytowano 2 razy
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 gru 2010, o 14:11 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2010, o 17:22
Posty: 555
Lokalizacja: Trójkąt Trzech Cesarzy
Imię: Robert
Dla mnie to zupełna nowość, że WSW wyprzedawało stary sprzęt na Zachód. Czy można gdzieś o tym poczytać więcej?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 gru 2010, o 14:18 
Offline

Dołączył(a): 1 gru 2010, o 22:39
Posty: 24
Imię: Piotr
RoboCop napisał(a):
Dla mnie to zupełna nowość, że WSW wyprzedawało stary sprzęt na Zachód. Czy można gdzieś o tym poczytać więcej?

Witam,
Nie, odpryski są jedynie w książkach autorstwa Ryszarda Wójcika, ale to lipa. :bad:
Mam w planie publikację na ten temat, ale może kiedyś... Na razie jestem w ciągłym niedoczasie. :echh:


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 5 gru 2010, o 11:31 
Offline

Dołączył(a): 1 gru 2010, o 22:39
Posty: 24
Imię: Piotr
Małe uzupełnienie. Sd.Kfz. 9 FAMO było robione przez 2. Berliński Pułk Zmechanizowany ze Skierniewic.

Na zaostrzenie apetytów skan jednej z ofert handlowych m.in. na FAMO.


Załączniki:
MWP_FAMO_www_w.jpg
MWP_FAMO_www_w.jpg [ 119.84 KiB | Przeglądane 5554 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Muzea i skanseny » Muzea i skanseny - Łódzkie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.203s | 18 Queries | GZIP : Off ]