 |
 |
EksploratorzyForum Zbuntowanych Poszukiwaczy |
|
Autor |
Wiadomość |
Gabryś
|
Napisane: 11 mar 2011, o 20:11 |
|
Dołączył(a): 15 lis 2009, o 15:23 Posty: 121 Lokalizacja: Katowice
Imię: Grzegorz
|
Dworzec PKP Wodzisław ŚląskiDworzec pochodzący z 1895 znajduje się przy ul. Dworcowej. Funkcjonuje budynek dworca oraz dwa perony. W otoczeniu dworca znajduje się nieczynna już i zdewastowana wieża ciśnień, oraz pompa. Dodatkowe tory są zdatne do eksploatacji. Kolej w Wodzisławiu Śląskim do lat 90. XX wieku odgrywała ważną rolę w transporcie pasażerskim, obecnie z roku na rok traci na ważności. Natomiast w dalszym ciągu kolej pełni ważną rolę w transporcie towarowym.   Wodzisław Śląski posiada nastawnie: WSA (dysponująca od strony Rybnika), WSA-1 (wykonawcza), WSB (dysponująca od strony Chałupek). Czynna jest lokomotywownia. Istniejąca kiedyś minihala do napraw, obecnie jest rozebrana. Funkcjonuje Wodzisławski Zakład Napraw Wagonów Towarowych. Stacja jest ważnym węzłem towarowym na trasie Katowice-Bogumin oraz dla pobliskich kopalni węgla kamiennego oraz koksowni w Radlinie.  Historia kolei żelaznej w Wodzisławiu sięga drugiej połowy XIX w. Mieszczanie wodzisławscy chcieli uzyskać połączenie kolejowe z Katowicami i Raciborzem jednak z pominięciem Rybnika. W 1861 r. królewskie władze rządowe wyraziły zgodę na budowę szosy z Wodzisławia przez Radlin Dolny, Obszary, Biertułtowy do dworca kolejowego Czernica (obecnie Rydułtowy). Ukończono ją po kilku latach i odtąd Wodzisław miał samodzielne połączenie z koleją zarówno do Katowic jak i Raciborza. W 1882 r. droga ta straciła na znaczeniu w wyniku zakończenia budowy szerokotorowej linii kolejowej z Wodzisławia do Niedobczyc. W tym samym roku miasto uzyskało połączenie poprzez Chałupki z węzłem kolejowym w Boguminie. Dalsza rozbudowa linii kolejowej doprowadziła do połączenia Jastrzębia z Wodzisławiem a dalej z Orzeszem. Stacje i przystankiObecnie na terenie miasta, na linii 158, funkcjonują: * stacja Wodzisław Śląski oraz * przystanek Wodzisław Śląski Radlin.
Zlikwidowany przystanek pasażerski: * Wodzisław Śląski Turzyczka
Na terenie Wodzisławia Śl., w jego ówczesnych granicach, istniały również jeszcze inne trzy stacje/przystanki, które zmieniły nazwę wraz z odłączeniem się dzielnic, na terenie których się znajdują, były to: * przystanek Wodzisław Śl. Obszary (obecnie Radlin Obszary), * stacja Wodzisław Śl. Rydułtowy (obecnie Rydułtowy), * stacja Wodzisław Śl. Pszów (obecnie Pszów) - zlikwidowana dla ruchu pasażerskiego jeszcze w latach 70. XX wieku[2].
Ze względu że dworzec znajduje się w znacznej odległości od ścisłego centrum, w planach w okresie PRL-u było jeszcze utworzenie stacji kolejowej w centrum miasta w okolicach ul. Kolejowej. Obecnie jest uzgodnione z PLK że stacja powstanie, ale w innym miejscu[potrzebne źródło]. Stacja ta miała i prawdopodobnie będzie nosiła nazwę: * Wodzisław Śląski Miasto
Na dzień dzisiejszy zlikwidowana jest linia 159 prowadząca z Wodzisławia Śl. do Orzesza przez Jastrzębie Zdrój i Żory. Obecnie istnieje ruch towarowy do kopalni "Marcel" w Radlinie. Do 2001 istniała linia towarowa z Wodzisławia Śląskiego do kopalni "1 Maja". Marsz śmierci 1945W styczniu 1945 r. do stacji kolejowej Wodzisław (wtedy Loslau) dotarł marsz śmierci z obozów w Oświęcimiu. Wodzisław był główną stacją docelową dla ewakuacji więźniów, gdyż tędy prowadzi szlak w kierunku utrzymywanych przez Niemców Moraw. Więźniów transportowano następnie wagonami towarowymi w kierunku Austrii i Niemiec przez Bogumin i Ostrawę. Informacje: Wikipedia
|
|
 |
|
 |
Matej_Zelezny
|
Napisane: 15 mar 2011, o 10:56 |
|
 |
Bratnia dusza |
Dołączył(a): 30 maja 2009, o 15:34 Posty: 220
|
Gabryś napisał(a): Dworzec PKP Wodzisław Śląski
Czynna jest lokomotywownia.
Możesz przybliżyć gdzie? Czy kasy są jeszcze czynne? Co przejeżdżam koło dworca, to jakoś tak zalatany jestem, że nie mam czasu wpaść na wizytację.... :/
|
|
 |
|
 |
Gabryś
|
Napisane: 15 mar 2011, o 18:09 |
|
Dołączył(a): 15 lis 2009, o 15:23 Posty: 121 Lokalizacja: Katowice
Imię: Grzegorz
|
Gabryś napisał(a): Dworzec PKP Wodzisław Śląski
Informacje: Wikipedia Jedynie wiem, że po dłuższej przerwie została otwarta poczekalnia. Ale z tego co zauważyłem to parowozownia nie istnieje    W ramach przeprosin za zamieszanie wrzucę parę archiwalnych zdjęć znalezionych na forum: vladislavia.mojeforum.net  
|
|
 |
|
 |
FAREN
|
Napisane: 15 mar 2011, o 20:44 |
|
|
Matej_Zelezny napisał(a): Czy kasy są jeszcze czynne?
Obecnie nie ale w lutym PR ogłosiły przetarg na prowadzenie kasy w Widzisławiu więc prawdopodbne że będzie czynna
|
|
 |
|
 |
arczix
|
Napisane: 19 mar 2011, o 21:13 |
|
Dołączył(a): 19 mar 2011, o 20:12 Posty: 33 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Artur
|
Informacje zawarte powyżej nie są do końca prawdziwe. Od kwietnia roku 2010 lokomotywownia wraz z całym zakładem naprawy wagonów towarowych jest nieczynna. Lokomotywownia była 3 stanowiskowa i stacjonowały w niej 2 lokomotywki SM03 z czego jedna sprawna wykorzystywana była do prac manewrowych. Oto jej zdjęcie:  Oprócz tego warto przypomnieć, że do 1999 roku stacja Wodzisław była 6 kierunkowym węzłem kolejowym, po rozebraniu linii do kopalni "1 Maja" i Orzesza przez Jastrzębie Zdrój, Wodzisław został węzłem 4 kierunkowym, z wylotem na Rybnik, Chałupki, KWK Marcel oraz Marklowice. Oto parę zdjęć ze stacji:            Opis od górnej lewej: 1. Gagarin czeka na zatrudnienie; 2. Ostatni rozkładowy pociąg na wagonach melduje się na stacji w relacji do Chałupek, pojeździł do marca a fota z lutego; 3. Osobowy do Chałupek 4. Osobowy Katowice - Bohumin opuszcza stację, uciekając przed burzą; 5. Stacja widziana od strony Chałupek w pochmurny, marcowy dzień; 6. Zaledwie 3 lata temu, a ruch był znacznie większy. Prócz wagonów czekających na naprawę na zdjęciu widzimy czapajewa czekającego na zatrudnienie, z mieszanym składem towarowym, en57 odpoczywającego przy peronie 2gim oraz maszyny torowe, które wówczas remontowały jeden z torów na odcinku Wodzisław - Radlin Obszary; 7. Osobowy z Bohumina do Katowic przejeżdża przez okręg nastawniczy WSA-1. W tle dzielnica Nowe Miasto; 8. T448p-058 jedzie z szybu w Marklowicach z pustymi "gruszkami" do kopalni "Marcel". W tle przejazd na ulicy Łużyckiej, zamykany przez załogę pociągu; 9. Nocny klimat; okręg nastawniczy WSA-1; 10. SM42-1202 przetacza wagony w części towarowej. W tle budowa wiaduktu na przyszłej obwodnicy Wodzisławia. 11. Osobowy Wodzisław - Rybnik opuszcza stację.
|
|
 |
|
 |
neptun505z
|
Napisane: 1 kwi 2011, o 22:18 |
|
 |
Bratnia dusza |
 |
Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40 Posty: 1369 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
|
FAREN napisał(a): Obecnie nie ale w lutym PR ogłosiły przetarg na prowadzenie kasy w Widzisławiu więc prawdopodbne że będzie czynna Słyszałem, że mają powstać automaty do wydawania biletów  , a czy powstaną to trudno powiedzieć
_________________ Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało... YouTubeFacebook
|
|
 |
|
 |
neptun505z
|
Napisane: 1 kwi 2011, o 22:23 |
|
 |
Bratnia dusza |
 |
Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40 Posty: 1369 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
|
A teraz pytania do Gabrysia: 1) Z którego roku są archiwalne zdjęcia 2) Czy jak byłeś na eksploracji to zegary i megafony działały
_________________ Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało... YouTubeFacebook
|
|
 |
|
 |
arczix
|
Napisane: 2 kwi 2011, o 16:46 |
|
Dołączył(a): 19 mar 2011, o 20:12 Posty: 33 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Artur
|
Megafony działają, jeden zegar jest nieczynny.
|
|
 |
|
 |
Alebar
|
Napisane: 7 kwi 2011, o 09:20 |
|
Dołączył(a): 27 lut 2011, o 13:33 Posty: 29 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Olek
|
Mój ulubiony dworzec  Dodam od siebie że na terenie dworca znajduję się pierwsza "dziura", którą znalazłem i zwiedziłem - szczelina przeciwlotnicza. Najprawdopodobniej została wybudowana podczas okupacji niemieckiej (jeżeli jestem w błędzie, proszę mnie poprawić). Szczelina jest otwarta, taką ją zastałem. W środku jest czysto, ale chyba dobrze byłoby ją zamknąć żeby ludzie śmieci tam nie wrzucali.
_________________ „Mosty wieże i wiatraki Przemysłowe cuda Niepotrzebne już nikomu Brudna szara nuda”
|
|
 |
|
 |
le_szek
|
Napisane: 7 kwi 2011, o 16:40 |
|
 |
Administrator |
 |
Dołączył(a): 27 maja 2009, o 09:40 Posty: 7655 Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
|
No to prosimy o fotki i opis szczeliny w odpowiednim dziale
_________________ Jeśli gdzieś nie wyświetlają się moje zdjęcia, proszę o PM.
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! — raz Polak skandował i popatrzył nań Kościuszko, i się zwymiotował. K.I.Gałczyński
|
|
 |
|
 |
neptun505z
|
Napisane: 8 kwi 2011, o 21:29 |
|
 |
Bratnia dusza |
 |
Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40 Posty: 1369 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
|
_________________ Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało... YouTubeFacebook
Ostatnio edytowano 13 maja 2011, o 20:26 przez neptun505z, łącznie edytowano 1 raz
|
|
 |
|
 |
neptun505z
|
Napisane: 12 kwi 2011, o 22:02 |
|
 |
Bratnia dusza |
 |
Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40 Posty: 1369 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
|
_________________ Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało... YouTubeFacebook
|
|
 |
|
 |
neptun505z
|
Napisane: 20 cze 2011, o 16:33 |
|
 |
Bratnia dusza |
 |
Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40 Posty: 1369 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
|
Ostatnio jak byłem na wodzisławskim dworcu, to zauważyłem, że kolumna widoczna na prawo od zegara znikła
_________________ Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało... YouTubeFacebook
|
|
 |
|
 |
neptun505z
|
Napisane: 12 lip 2011, o 18:15 |
|
 |
Bratnia dusza |
 |
Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40 Posty: 1369 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
|
Mam kolejną smutną informację: zegary przestały działać  Myślę, że to naprawią
_________________ Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało... YouTubeFacebook
|
|
 |
|
 |
neptun505z
|
Napisane: 23 lip 2011, o 21:48 |
|
 |
Bratnia dusza |
 |
Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40 Posty: 1369 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
|
Dzisiaj zauważyłem, że zegary działają  nawet w poczekalni działa poprawnie
_________________ Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało... YouTubeFacebook
|
|
 |
|
 |
neptun505z
|
Napisane: 24 sie 2011, o 21:40 |
|
 |
Bratnia dusza |
 |
Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40 Posty: 1369 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
|
I z takich wieści: okienka kas zostały zabite panelami, pilśniokami itp.
_________________ Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało... YouTubeFacebook
|
|
 |
|
 |
neptun505z
|
Napisane: 1 paź 2011, o 22:09 |
|
 |
Bratnia dusza |
 |
Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40 Posty: 1369 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
|
Dzisiaj zauważyłem, że zamontowali nowy megafon na rogu obok drzwi z napisem "OBCYM WSTĘP WZBRONIONY"
_________________ Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało... YouTubeFacebook
|
|
 |
|
 |
neptun505z
|
Napisane: 9 gru 2011, o 22:11 |
|
 |
Bratnia dusza |
 |
Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40 Posty: 1369 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
|
_________________ Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało... YouTubeFacebook
|
|
 |
|
 |
neptun505z
|
Napisane: 26 lip 2012, o 22:05 |
|
 |
Bratnia dusza |
 |
Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40 Posty: 1369 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
|
_________________ Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało... YouTubeFacebook
|
|
 |
|
 |
arczix
|
Napisane: 26 lis 2012, o 13:20 |
|
Dołączył(a): 19 mar 2011, o 20:12 Posty: 33 Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Artur
|
Analizując obecny plan stacyjny i plan sprzed rozbudowy stacji w latach 50-60, dochodzę do wniosku, że budynek parowozowni istnieje! Wszystko się zgadza, w latach 50-60 stacja została przebudowana do obecnego stanu z racji budowy kopalni 1 Maja. Została dobudowana grupa torów. Zbudowano linie kolejowe do KWK 1 Maja, KWK Marcel, Marklowic, powstał okręg nastawczy WSA-1 (oczywiście wtedy powstała też nastawnia, która jest do dziś). Powstał również zakład naprawy wagonów towarowych, a była parowozownia z trzema stanowiskami stała się garażem dla manewrowych lokomotyw (2szt.) pracujących przy manewrach od południowej strony warsztatów naprawczych. Oto budynek byłej parowozowni, za czasów działania warsztatów: http://img29.imageshack.us/img29/871/36438854.jpg . Poniżej linki do obecnego i dawnego planu stacji Wodzisław, możecie sami przeanalizować i dojść do tego samego wniosku. Dodam tylko, że dawniej od wschodu stacja dochodziła tylko do obecnego toru nr 18, dalej była lokomotywownia, także wszystko się zgadza. Oto plany: http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/imag ... Slaski.pnghttp://images21.fotosik.pl/36/1846e55466542d95gen.jpg
|
|
 |
|
 |
|
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|
 |