Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Śląskie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 13 maja 2011, o 19:36 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 6220
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Początek kolei w okolicach Brzezin Śląskich i Szarleja sięga roku 1854. Wtedy to z wąskotorowej stacji węzłowej Maciejkowice wybudowano odcinek Maciejkowice Kopalnia Klotylda liczący 7 km przebiegający przez Brzeziny Śląskie.Mniej więcej z tego czasu w Brzezinach Śl. pozostał posterunek


Załączniki:
S7306933.JPG
S7306933.JPG [ 123.46 KiB | Przeglądane 667 razy ]
S7306935.JPG
S7306935.JPG [ 127.04 KiB | Przeglądane 667 razy ]
S7306939.JPG
S7306939.JPG [ 119.25 KiB | Przeglądane 667 razy ]

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 13 maja 2011, o 19:45 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 6220
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Stację w Brzezinach Śląskich wyburzono w 2008 roku.
I trochę historii o kolejach w tym regionie z http://www.piekary.info.pl/edukacja_reg ... nienie.htm

Początek
Niekorzystny podział Górnego Śląska w 1922 roku granicą z Niemcami spowodował przerwanie wielu istniejących połączeń kolejowych, szczególnie na kierunku północnym do stacji Tarnowskie Góry, Lubliniec, Herby. Linia kolejowa z Chorzowa do Piekar Śląskich powstała jako konieczna alternatywa dla dawnych szlaków komunikacyjnych. Rząd widząc wynikłe z podziału granicą zagrożenie podjął szereg inwestycji mających na celu dostosowanie istniejących linii kolejowych do zwiększonych przewozów głównie węgla. Wybudowano wiele łącznic i nowych połączeń kolejowych.
W 1924 roku rozpoczęto budowę linii kolejowej z Chorzowa Starego przez Brzeziny Śląskie do Piekar Śląskich. Linia ta omijała tzw. węzeł Bytomski, który pozostał po stronie niemieckiej. Linię kolejową o długości 12,8 km oddano do eksploatacji 5 listopada 1925 roku dla ruchu towarowego, a 1 grudnia 1925 roku uruchomiono ruch osobowy oddając linię do pełnej eksploatacji.
Na linii do Piekar Śląskich wybudowano przystanki osobowe Dąbrówka Wielka i Szarlej-Piekary oraz stacje Brzeziny Śląskie i Piekary Śląskie - Szarlej.
-------------------------
Dzień za dniem
W pierwszym dostępnym rozkładzie jazdy obowiązującym od 1 października 1926 roku pojawiły się pociągi kursujące do Katowic przez Chorzów i Siemianowice Śląskie, jak również przez Hajduki. Pojawiły się także pierwsze składy dalekobieżne Gdańsk-Kraków i Poznań-Kraków.
Linia kolejowa nie oparła się jednak szkodom górniczym. W ciągu pierwszych trzech lat eksploatacji zapadła się o 1,7 metra. Była to najbardziej obciążona linia kolejowa w polskiej części Górnego Śląska. Kursowały wówczas 43 pary pociągów, w tym 18 osobowych.
W 1942 roku niemieckie władze okupacyjne wybudowały brakujący 6-cio kilometrowy odcinek z Brzezin Śląskich do Wojkowic. W ten sposób utworzono nowy ciąg przewozowy. Odcinek ten planowały wybudować władze PKP, ale do wybuchu drugiej wojny światowej pozostały tylko plany.
W wyniku działań wojennych linia kolejowa nie została poważnie zniszczona, dlatego już w 1945 roku uruchomiono ponownie ruch osobowy i towarowy. Przywrócono również polskie nazwy stacji i przystanków osobowych.
Linię kolejową zaliczano jednak do typowo bocznych połączeń kolejowych ze względu na przeniesienie głównego ruchu osobowego z Katowic przez Bytom do Tarnowskich Gór. Jednak dla ruchu towarowego linia kolejowa wciąż stanowiła jedno z głównych podejść do stacji Tarnowskie Góry.
--------------------------
Koniec jazdy
Ruch osobowy na linii kolejowej miał się dobrze do maja 1967 roku, kiedy kursowało aż 58 par pociągów relacji Katowice - Tarnowskie Góry, dwie pary Katowice-Lubliniec oraz pociąg relacji Tarnowskie Góry-Brzeziny Śląskie-Ząbkowice Będzińskie.
Niestety już rok później zapadły niekorzystne decyzje. 31 marca 1968 roku wstrzymano ruch osobowy na odcinku Chorzów Stary - Brzeziny Śląskie, likwidując tym samym przystanek osobowy Dąbrówka Wielka.
W latach 1972 - 1982 ruch pociągów funkcjonuje już tylko na odcinku Brzeziny Śląskie - Tarnowskie Góry i Brzeziny Śląskie - Ząbkowice Będzińskie. Ruch pociągów na odcinku Brzeziny Śląskie - Radzionków Rojca wstrzymano 29 maja 1976 roku, a na odcinku Brzeziny Śląskie - Dąbrowa Górnicza - Ząbkowice ruch pociągów wstrzymano 22 maja 1982 roku. Pociągi towarowe dojeżdżały do stacji Wojkowice, ale decyzją PKP odcinek zamknięto 15 grudnia 1992 roku, a w 1993 roku fizycznie go zlikwidowano wraz z mostem na Brynicy. Linia kolejowa Chorzów Stary - Brzeziny Śląskie - Piekary Śląskie - Radzionków była przeznaczona do elektryfikacji, ale w wyniku zmian ustrojowych w 1989 roku i trudnej sytuacji finansowej PKP ten projekt nigdy nie został zrealizowany.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 21 cze 2018, o 21:41 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 wrz 2012, o 22:24
Posty: 2720
Lokalizacja: Sosnowiec, Katowice
Imię: Piotr
Widok z wiaduktu w obrębie ul. Bednorza. Posterunek wygląda na czynny, tylko jeden z torów, biegnący po stronie południowej sprawia wrażenie nieużywanego.


Załączniki:
Komentarz: Widok na zachód:
Piekary Śl Bednorza przy Kolejowej cze 2018 (31).JPG
Piekary Śl Bednorza przy Kolejowej cze 2018 (31).JPG [ 252.67 KiB | Przeglądane 266 razy ]
Komentarz: Widok na wschód:
Piekary Śl Bednorza przy Kolejowej cze 2018 (29).JPG
Piekary Śl Bednorza przy Kolejowej cze 2018 (29).JPG [ 252.54 KiB | Przeglądane 266 razy ]
Piekary Śl Bednorza przy Kolejowej cze 2018 (36).JPG
Piekary Śl Bednorza przy Kolejowej cze 2018 (36).JPG [ 243.61 KiB | Przeglądane 266 razy ]
Piekary Śl Bednorza przy Kolejowej cze 2018 (37).JPG
Piekary Śl Bednorza przy Kolejowej cze 2018 (37).JPG [ 239.92 KiB | Przeglądane 266 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Śląskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.183s | 20 Queries | GZIP : Off ]